آشنایی با مساجد جهان-71| «مسجد جامع اصفهان»
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۸۴۴۷
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ وهنرخبرگزاری تقریب،مساجد از صدر اسلام به عنوان عبادتگاه مسلمانان وجود داشتهاند.
آنچه جالب توجه است این است که تا امروز، زیبایی و تاریخچهی غنی این اماکن مقدس الهام بخش بازدیدکنندگان بیشماری در سراسر جهان بوده است.
بر همین اساس خبرگزاری تقریب قصد دارد در قالب یک بسته خبری و به صورت هفتگی به معرفی مساجد زیبای جهان و کشورمان بپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تاریخچه ی مسجد جامع اصفهان
یکی از بناهای تاریخی شهر اصفهان است که قدمت آن به قرن دوم هجری قمری باز میگردد. این مسجد در سال ۱۵۶ هجری قمری/۷۷۷ میلادی ساخته شد؛ مسجدی که کوچک و متناسب با جمعیت شهر اصفهان ساخته شده بود و باعث رشد شهرنشینی اصفهان شد. در سال ۲۲۶ ه.ق/۸۴۶ م و به فرمان خلیفه المعتصم عباسی، مسجد پیشین تخریب گشت و بنایی ستون دار به همراه سقفی چوبی، الگو گرفته از مسجد سامرا ساخته شد که هم اکنون هم قسمتی از ستون ها و دیوارهای آن باقی مانده است.
اما مهم ترین تغییر مسجد در دوران سلجوقی صورت گرفت چرا که از الگوی «مسجد عربی» فاصله گرفت و با ساخت چهار ایوان در ضلع های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی، سبکی جدید پدیدآورد که به «مسجد ایرانی» معروف شد.
در قرون بعد و در طی دوره های ایلخانی، مظفری، تیموری، صفوی و قاجار نیز این مسجد شاهد تغییرات مهمی بود. در ماه ربیع الاول سال ۵۱۵ ه.ق این مسجد توسط اسماعیلیان به آتش کشیده شد اما در دوران بعد دوباره ترمیم شد.
نام گزاری مسجد جامع اصفهان
جامع در لغت به معنای پیوستن اجزا و گرد آمدن است. ترکیب دو واژه مسجد و جامع به صورت «المسجد الجامع» یعنی مسجدی که برای برگزاری نماز و به ویژه نماز جمعه در نظر گرفته شده است. که به همین دلیل مسجد جمعه هم نامیده می شود.
در زمان های گزشته این مسجد را به مسجد عتیق می شناختند. و برخی ها امروزه آن را به عنوان مسجد جامع عتیق می شناسند و از دیرینه این مسجد کهن ایران یاد می کنند.
معماری مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان با نقشه چهار ایوانی بنا شده و از آنجا که ابداعات هنری و معماری ۱۵ قرن دوران اسلامی را در خود گرد آورده است، یکی از بهترین آثاری به شمار می رود که در دنیای امروز شهرت دارد. با توجه به منابع و مآخذ مختلف این نکته مشخص می شود که مسجد جامع در طول زمان به سبب آتش سوزی و جنگ های متعدد و ناآرامی های دوران مختلف آسیب فراوان دیده و بازسازی و مرمت شده است. مسجد دارای ورودی های متعدد است که هر یک فضای مسجد را به بخش هایی از بافت پیرامون آن مربوط می کند.
گذرها و معابر گرداگرد مسجد بیانگر ارتباط گسترده ای است که مسجد با بافت قدیم شهر دارد. چهار ایوان اطراف میدان شاخصه شیوه مسجد سازی ایرانیان است که پس از احداث آن در سایر مساجد نیز رواج یافته است. این ایوان ها که به نام های صفه صاحب در جنوب، صفه درویش در شمال، صفه استاد در مغرب و صفه شاگرد در مشرق نامیده می شوند با تزئینات مقرنس سازی و کاربندی یکی از فنون بسیار جالب معماری ایران را بیان می کند. نمای داخلی صحن مسجد و کاشی کاری های آن مربوط به قرن نهم هجری است که احتمالا مناره ها نیز مربوط به همین زمان هستند.
مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم ترین و قدیمی ترین ابنیه مذهبی ایران است. امروزه مسجد جامع اصفهان یکی از مقاصدی می باشد که از نظر هنری بازدیدهای فراوانی از سوی خارجیان می باشد.
مسجد جامع در میدان قیام، خیابان علامه مجلسی اصفهان واقع شده، به بیانی دیگر در بخش قدیمی اصفهان، ضلع باختری خیابان هاتف و انتهای بازار بزرگ واقع شده است.
تاریخچه ی مسجد جامع اصفهان
یکی از بناهای تاریخی شهر اصفهان است که قدمت آن به قرن دوم هجری قمری باز میگردد. این مسجد در سال ۱۵۶ هجری قمری/۷۷۷ میلادی ساخته شد؛ مسجدی که کوچک و متناسب با جمعیت شهر اصفهان ساخته شده بود و باعث رشد شهرنشینی اصفهان شد. در سال ۲۲۶ ه.ق/۸۴۶ م و به فرمان خلیفه المعتصم عباسی، مسجد پیشین تخریب گشت و بنایی ستون دار به همراه سقفی چوبی، الگو گرفته از مسجد سامرا ساخته شد که هم اکنون هم قسمتی از ستون ها و دیوارهای آن باقی مانده است.
اما مهم ترین تغییر مسجد در دوران سلجوقی صورت گرفت چرا که از الگوی «مسجد عربی» فاصله گرفت و با ساخت چهار ایوان در ضلع های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی، سبکی جدید پدیدآورد که به «مسجد ایرانی» معروف شد. در قرون بعد و در طی دوره های ایلخانی، مظفری، تیموری، صفوی و قاجار نیز این مسجد شاهد تغییرات مهمی بود. در ماه ربیع الاول سال ۵۱۵ ه.ق این مسجد توسط اسماعیلیان به آتش کشیده شد اما در دوران بعد دوباره ترمیم شد.
نام گذاری مسجد جامع اصفهان
جامع در لغت به معنای پیوستن اجزا و گرد آمدن است. ترکیب دو واژه مسجد و جامع به صورت «المسجد الجامع» یعنی مسجدی که برای برگزاری نماز و به ویژه نماز جمعه در نظر گرفته شده است. که به همین دلیل مسجد جمعه هم نامیده می شود.
در زمان های گذشته این مسجد را به مسجد عتیق می شناختند. و برخی ها امروزه آن را به عنوان مسجد جامع عتیق می شناسند و از دیرینه این مسجد کهن ایران یاد می کنند.
معماری مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان با نقشه چهار ایوانی بنا شده و از آنجا که ابداعات هنری و معماری ۱۵ قرن دوران اسلامی را در خود گرد آورده است، یکی از بهترین آثاری به شمار می رود که در دنیای امروز شهرت دارد. با توجه به منابع و مآخذ مختلف این نکته مشخص می شود که مسجد جامع در طول زمان به سبب آتش سوزی و جنگ های متعدد و ناآرامی های دوران مختلف آسیب فراوان دیده و بازسازی و مرمت شده است. مسجد دارای ورودی های متعدد است که هر یک فضای مسجد را به بخش هایی از بافت پیرامون آن مربوط می کند.
گذرها و معابر گرداگرد مسجد بیانگر ارتباط گسترده ای است که مسجد با بافت قدیم شهر دارد. چهار ایوان اطراف میدان شاخصه شیوه مسجد سازی ایرانیان است که پس از احداث آن در سایر مساجد نیز رواج یافته است. این ایوان ها که به نام های صفه صاحب در جنوب، صفه درویش در شمال، صفه استاد در مغرب و صفه شاگرد در مشرق نامیده می شوند با تزئینات مقرنس سازی و کاربندی یکی از فنون بسیار جالب معماری ایران را بیان می کند. نمای داخلی صحن مسجد و کاشی کاری های آن مربوط به قرن نهم هجری است که احتمالا مناره ها نیز مربوط به همین زمان هستند.
قسمت های مختلف مسجد جامع اصفهان
شبستان مسجد
این شبستان که بر ستون های مدور استوار است که با گچ بری های بسیار زیبایی تزئین شده است. این قسمت مربوط به عصر دیلمیان است.
گنبد جنوبی
گنبد و چهل ستون های اطراف آن که در ایوان جنوبی مسجد واقع شده و در فاصله سال های ۴۶۵ تا ۴۸۵ هجری قمری بنا شده است. این گنبد در زمان سلطنت ملکشاه سلجوقی و وزارت خواجه نظام الملک ساخته شده و از نمونه های نادر ساختمان های عصر سلجوقی است. ایوانی که در جلوی این گنبد آجری واقع شده در اوایل قرن ششم هجری بنا و سقف آن از مقرنس های درشت ترکیب شده است. این گنبد دارای زیباترین طرح های تزئینی ساخته شده از آجر و گچ است.
گنبد شمالی
گنبدی که در بخش شمالی حیاط مسجد واقع شده و قرینه گنبد خواجه نظام الملک است در سال ۴۸۱ بنا شده است. احداث این گنبد را به ابوالغنائم تاج الملک از دیگر وزرای عصر سلجوقی نسبت می دهند.
ایوان درویش
ایوان شمالى مسجد معروف به صفه درویش از قرن ششم و کتیبه گچ برى داخل آن از دوره شاه سلیمان صفوى است. تزئینات کاشىکارى نماى خارجى آن از اقدامات اداره باستان شناسى اصفهان در سال هاى ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ هجرى شمسى و به این مناسبت، کتیبه اى به خط بنّایى به یادگار گذاشته شده است. در طرفین ایوان شمالى و شمال آن، چهل ستون هایى از قرن ششم هجرى موجود است که مخصوصا چهل ستون شرقى آن تاق هاى متعدد با نقوش مختلف آجرى دارد و از قسمت هاى جالب این بناى عظیم تاریخى به شمار مى رود.
ایوان صاحب
ایوان معروف به صفه صاحب که در دوران سلجوقی ساخته شده و تزئینات آن مربوط به عصر قراقویونلو و صفوی است. در این قسمت کتیبه هایی از دوران مختلف از جمله صفویان به چشم می خورد. در این ایوان نیز کاربندی زیبایی پوشش دهانه را تشکیل داده است.
ایوان استاد
ایوان غربی معروف به صفه استاد که در عصر سلجوقی بنا شده و در دوره صفویان با کاشیکاری تزئین شده است. در این صفه علاوه بر خطوط ثلث و نستعلیق که به تاریخ ۱۱۱۲ هجری قمری و در زمان سلطنت شاه سلطانحسین کتابت شده عباراتی به خط بنایی بسیار زیبا و با امضاء محمدامین اصفهانی نوشته شده است.
ایوان شاگرد
روبه روی این ایوان، صفه شاگرد قرار دارد که در عصر سلجوقی بنا شده و در قرن هشتم و یازدهم هجری قمری در دوران حکومت ایلخانان و صفویه تزئیناتی به آن اضافه شده است. این ایوان فاقد تزئینات کاشی کاری است و با مقرنس های آجری تزئین شده است. در این ایوان سنگ مرمر یکپارچه نفیسی است که در اطراف و بالای آن لوحه ها و کتیبه هایی نوشته شده است. از زیباترین کاربندی ها را در این ایوان میتوان مشاهده کرد، کاربندی ها است که در ساختمان دلایل ساختاری و انتقال نیرو را از قوس ها به زمین بر عهده دارند. ایوان شاگرد با ارتفاعی پایین تر از ایوان استاد ساخته شده است.
ایوان عمر
در منتهی الیه ضلع شرقی مسجد جامع اصفهان صفه عمر واقع شده که کتیبه تاریخی هلال ایوان آن به سلطنت سلطان محمود آل مظفر اشاره می کند. تاریخ این کتیبه ۷۶۸ هجری قمری و خطاط آن عزیز التقی الحافظ است. در سقف این صفه خطوط تزئینی و تاریخی به چشم می خورد که با خط بنایی عبارات مذهبی و سازنده بنا به نام مرتضی ابن الحسن العباسی الزینبی نوشته شده است. علاوه بر آن در این صفه نام استاد کاران دیگر همچون حسن کاروان کاشیکار و کوهیار الابرقوهی خطاط کتیبه محراب صفه به چشم میخورد.
مسجد الجایتو
در شمال ایوان استاد شبستان کوچکی قرار دارد که زیباترین محراب گچبری مسجد را دربردارد. این شبستان که به مسجد الجایتو نیز معروف است دارای محرابی است که به مثابه گوهری تابناک از هنر ایرانی در جهان از شهرتی عظیم برخوردار است.
شبستان زمستانی بیت الشتاء
از مسجد اولجایتو به شبستان زمستانی بیت الشتاء میرسیم که به موجب کتیبه سردر آن در زمان تیموریان به دستور عمادبن المظفر ورزنه ای ساخته شده است. به همین علت به شبستان عماد نیز معروف است این شبستان باشکوه دارای ستون های قطور کوتاه و اتاق های خیمه ای شکل است. در وسط هر چشمه طاق یک قطعه سنگ مرمر شفاف نصب شده که نور شبستان را تأمین می کند.
کتابخانه خواجه نظام الملک
شبستان جنوب شرقی مسجد که احتمالا کتابخانه عظیم و مشهور خواجه نظام الملک را دربرداشته در بمباران شهر اصفهان تخریب شده که مجددا به شیوه اول بازسازی شده است. این اثر نفیس و باشکوه به علت داشتن نمونه های گوناگون ادوار مختلف اسلامی از نظر فنی و هنری اهمیت بسیاری داشته و از شهرت جهانی برخوردار است.
این شهرت و نفاست همه ساله گروه های بیشماری از علاقمندان و پژوهشگران را به خود جلب میکند، حاصل این مطالعات، مقالات و رسالات و کتب متعددی است که به وسیله معماران و مهندسین و باستان شناسان مشهور جهان و ایران به رشته تحریر درآمد که اغلب آنها به زبان فارسی ترجمه شده اند.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: معرفی مساجد جهان اصفهان تقریب مسجد جامع اصفهان شهر اصفهان عصر سلجوقی خواجه نظام چهار ایوان هجری قمری ساخته شده بنا شده واقع شده ساخته شد آن مربوط
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۸۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
ایسنا/اصفهان جلسهای دیگر از سلسله نشستهای هیئت اندیشه ورز استان اصفهان، با حضور جمعی از صاحب نظران استان اصفهان به صورت برخط و حضوری با عنوان «نشست تخصصی روز آمدسازی نقشه جامع علمی کشور» در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
در نشستی از سلسله نشستهای هیئت اندیشه ورز استان اصفهان که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، رضا انصاری، عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: هیئتهای اندیشه ورز استانی به جهت یاری رساندن به نقشه جامع علمی کشور تشکیل شده است. نقشه جامع علمی کشور یکی از اسناد مهم ملی ما است که در سالهای گذشته با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و به تصویب رسید. پیگیری، به روز رسانی و اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور یکی از دغدغههای مسئولین کشور در سطوح مختلف است.
وی با بیان اینکه ستاد علم و فناوری ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده، ادامه داد: ذیل ستاد، هیئتهای اندیشه ورز استانی شکل گرفته است و در این راستا، یکی از برنامههای مهم در دستور کار هیئت اندیشه ورز استان اصفهان که به ریاست حسین هرسیج شکل گرفته، مشارکت در بروز رسانی نقشه جامع علمی کشور است. از اینرو، دانشگاه اصفهان تصمیم دارد سلسله نشستهایی را با حضور اندیشمندان و صاحبنظران برای تحقق این مهم در اندیشکده حکمرانی برگزار کند.
در ادامه، علی ذاکری، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده آینده پژوهی دانشگاه اصفهان، به بیان نکاتی در خصوص خطمشی گذاری در حوزه علم، فناوری و نوآوری و نیز جایگاه فعلی و آینده علمی کشورهای دنیا پرداخت.
تفاوت دو رویکرد «گذشته محور» و «آینده محور» در حوزه برنامه ریزی
این عضو هیئت علمی دانشگاه در تبیین دو رویکرد اساسی در حوزه برنامه ریزی، تشریح کرد: وقتی ما به برنامهریزی فکر میکنیم دو رویکرد کلی را میتوان در نظر گرفت: planning from the past که بر اساس آن برنامهریزی را از گذشته شروع میکنید (رویکرد گذشته محور) و تکنیک در حوزه فناوری، تکنیک مهندسی معکوس است. در این مورد، رویکرد راهبردی، تطبیق پذیری است و شما به دنبال شکلدهی به آینده نیستند. رویکرد دوم planning from the future است و در این رویکرد ما میبینیم که چه چیزهایی از آینده به سمت ما میآیند (رویکرد آینده محور) و سعی میکنیم آنها را به دست بیاوریم. در واقع، در این حوزه، شناسایی اینکه چه چیزی در آینده ثروت آفرین و ارزش آفرین است به راحتی میسر نیست.
ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا، در دو حوزه «نانو فناوری» و «بیو فناوری»
ذاکری عنوان کرد: در نگاه به آینده، برخی عوامل مانند دانههای زیر خاک هستند که به آنها "emerging issues" به معنای پدیدههای نوظهور میگوییم. داشتن نگاه Backcasting و شناسایی فرصتهای استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است. او معتقد است که اگر میخواهید سهم بری خودتان را از آینده افزایش دهید، بزرگترین فرصتها در پدیدههای نوظهوری است که هنوز کسی به سراغ آنها نرفته است. کیون لی میگوید اگر میخواهید نقشه جامع علمی و فناوری بنویسید باید این نکته را در نظر بگیرید که پدیدههای نوظهوری که اقتصادهای آینده را شکل میدهند چه مواردی هستند. یکی از ویژگیهای آنها این است که با وجود سرمایه گذاریهایی که انجام شده، هنوز کسی صاحب مطلق آنها نیست. در ایران ما توانستهایم در دو حوزه «نانو فناوری» و «بیو فناوری» موفقهای را کسب کنیم. کشور ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در این دو حوزه به شمار میرود.
اهمیت کربن و رد پای کربن در برنامهریزی کشورها
وی یادآور شد: با تاکید بر اینکه آگاهی از رد پای کربن هر فرد، به این معنا که سالانه هر فرد چند تن کربن وارد جو میکند، نکتهای بسیار مهم است، حسابداری کربن به ما میگوید که در ۲۰ سال آینده، در کنار پول، کربن هم یکی از فاکتورهای اصلی در برنامهریزی کشورها خواهد بود. از اینرو، برای تولید هر کالا دو سوال اساسی مطرح میشود؛ اول اینکه هزینه کالای تولید شده چقدر است و ما چقدر میتوانیم آن را به فروش برسانم؟ به عبارتی، اگر آن را در مقیاس بالا تولید کنیم، هزینه به چه میزان کاهش پیدا میکند که ما بتوانیم به نقطه سودآوری برسیم؟ و پرسش دیگر اینکه برای تولید این محصول چقدر کربن وارد جو میشود و آیا خریدار حاضر است چنین محصولی که برای آن به این میزان کربن تولید شده را خریداری کند یا خیر؟ همچنین، ۱۳۰ کشور دنیا به این توافق رسیدهاند که تا افق ۲۰۵۰ رد پای کربن را به صفر برسانند. ما در کشور ناترازی انرژی داریم و چارهای به جز حرکت به سمت انرژیهای تجدید پذیر نداریم. باید در نظر داشته باشیم که بالاترین توان تابشی دنیا در اختیار ایران است و چیزی که قرنها بزرگترین نقطه ضعف ما بوده، اکنون میتواند به بزرگترین نقطه قوت ما تبدیل شود. همچنین، قناتهایی که روزی توسط اجداد ما ساخته شدند، از چنین ظرفیتی برخوردارند.
رابطه علم و فناوری خطی نیست
رئیس دانشکده آینده پژوهی دانشگاه اصفهان، در پایان صحبتهای خود با بیان اینکه ما نمیتوانیم علم را از فناوری جدا کنیم، گفت: این نکته بسیار مهم است و باید به این فکر کنیم که چطور علم را به فناوری و ثروت تبدیل کنیم. به عبارتی، نگاه ما در ایران، در توزیع علم، تکنولوژی و فناوری، یک نگاه جزیرهای است و یک نگاه سیستماتیک و یکپارچه نداریم. تحقق این امر نیازمند این است که در کنار شناسایی پدیدههای نوظهور، یک نگاه سیستماتیک و یکپارچه به علم، تکنولوژی و نوآوری داشته باشیم. همچنین، نگاهمان به تکنولوژی باید در سطوح مختلف ملی، منطقهای، بخشی و تکنولوژیکال باشد.
همچنین، سید محمد قلمکاریان، عضو هیئت علمی و مسئول نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه پیام نور استان اصفهان، با تمرکز بر سند و مبانی نقشه جامع علمی کشور، اظهار کرد: مقوله علم و فناوری، از مهمترین زیرساختهای پیشرفت کشور و ابزار جدی رقابت در عرصههای مختلف است. به این ترتیب تحقق آرمانهایی نظیر احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملتها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان، در گرو پیشرفتی همه جانبه در علم است؛ علمی که دارای سه شاخصة عدالت، معنویت و عقلانیت باشد.
وی ادامه داد: اکنون که ۱۳ سال از عمر نقشه جامع علمی کشور میگذرد، فرصت خوبی است که کامیابیها و کاستیها استخراج شود و روز آمدسازی لازم صورت گیرد. دنیای علم مدام در حال تغییر است و ما باید اسناد بالادستی محکم در حوزه های مختلف داشته باشیم.
پیشنهادهای عملی بر اساس پژوهش
در این خصوص، این عضو هیئت علمی دانشگاه پیشنهادهایی را بر اساس پژوهشها ارائه کرد و آنها را بر شمرد وی گفت: با در نظر گرفتن تاثیرات جهانی شدن بر آموزش عالی، باید آمادگی لازم جهت رویارویی با پیامدهای جهانی شدن کسب شود و با برنامه ریزی دقیق، اصولی و حساب شده، زمینه بومی سازی آنها فراهم شود. همچنین، با توجه به اینکه اهداف آموزش عالی بصورت بسیار کلی و بدون در نظر گرفتن تاثیرات جهانی شدن بر آموزش عالی بیان شده است، پیشنهاد میشود که اهداف مصوب آموزش عالی به صورت دقیق تبیین و نگاشته شود و در این زمینه پیامدهای جهانی شدن در اولویت قرار گیرد.
قلمکاریان افزود: با توجه به تشکیل و سازماندهی مرکز مطالعات جهانی شدن در کشور و تعیین ریاست آن توسط ریٔیس جمهور، پیشنهاد میشود که مرکزی مشابه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شود و با تعامل و بررسی همه جانبه به ارایٔه راههای نهادینه کردن تاثیرات جهانی شدن به ویژه در حوزه اهداف آموزش عالی بپردازند. علاوه بر این، بعد اقتصادی جهانی شدن که اکنون به عنوان یکی از جهات مهم و سرنوشت ساز مطرح است، با عنایت به لزوم تعامل کشور با سازمانهای جهانی، بانکهای بین المللی مورد توجه همه جانبه قرار گیرد و روند تاثیر پذیری مثبت آن مشخص شود
مسئول نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه پیام نور، عنوان کرد: در ارتباط با تاثیرات بعد سیاسی جهانی شدن بایستی آمادگی لازم در دولت به ویژه در نهادهای آموزشی و دانشگاهها پدید آید تا امکان استفاده بهینه از جنبههای مثبت اثرات فراهم شود. بعد فرهنگی جهانی شدن به دلیل ویژگیهای خاص فرهنگ ایرانی و اسلامی توجه ویژهای را میطلبد، لذا بایستی ارزشها و هنجارهای اسلامی در مواجهه با پیامدهای جهانی شدن حفظ و صیانت گردد و در این زمینه برنامهریزی و هدف گزینی دقیق صورت پذیرد.
انتهای پیام