آیا قرار است خط ۲ متروی اصفهان از بیخ گوش موزه معماری ایران بگذرد؟
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۶۸۲۲
بیشتر از هزار سال از عمر" مسجد جامع عتیق " اصفهان میگذرد، اثری که گفته میشود بر پایههای یک آتشکده بناشده است و درجایی قرار دارد که هسته اولیه شکلگیری اصفهان کهن خوانده میشود؛ این مکان جویباره است و شواهد زیادی را از تاریخ در سینه دارد.
باستانشناسان معتقدند که باید در هر نقطه از جویباره منتظر یک پدیده نهفته باستانی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از بین گزینههای سازمان قطار شهری اصفهان، یک گزینه بیشتر از همه پررنگ شده است و آن عبور مترو از حریم درجهیک و فاصله ۳۰ متری مسجد جامع عتیق است که اگرچه در سال ۹۷ و دوره پیشین مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان موافقتهای ضمنی با آن شد اما حالا مدیران میراث فرهنگی اصفهان میگویند حفظ مسجد جامع عتیق برای آنها اولویت اول است و باید دراینباره پژوهشگاه میراث فرهنگی با توجه به دیتاهایی که قطار شهری اصفهان ارائه میکند، تصمیم بگیرد.
درحالیکه گفته میشود از بین گزینههای پیشنهادی، گزینه ۳ در حریمی قرارگرفته که یونسکو برای مسجد ثبت جهانی عتیق در نظر گرفته است و از این منظر تأملبرانگیز به نظر میرسد که چگونه چنین توافقی میتوانسته روی این گزینه داده شود، از سوی دیگر ۲ گزینه پیشنهادی یک و ۲ نیز حداکثر ۱۵۰ متر با مسجد عتیق فاصلهدارند؛ فاصلههایی که به تعبیر باستانشناسان، همه در دل اصفهان کهن یعنی جویباره، حفاری برای عبور تونل مترو را در پی خواهند داشت.
آنطور که به ایرنا گفتهشده، گزینه پیشنهادی شماره ۳ که از نزدیکترین فاصله به مسجد عتیق اصفهان میگذرد، قرار است از زیرِ زیرگذر میدان امام علی عبور کند، عمقی که گفته میشود در فاصله ۳۰ متری مسجد عتیق و ۳۰متری عمق زمین است؛ همینجا، یعنی میدان امام علی قرار است ایستگاه قطار شهری شود.
آنچه تحت عنوان میدان امام علی و زیرگذر آن یاد میشود؛ عملیات به تعبیر شهرداری اصفهان" احیای میدان عتیق" بود که در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود سعی داشت میدان سلجوقی اصفهان را در مرکز شکلگیری شهری اصفهان احیا کند. در عملیات گودبرداریهای زیرگذر میدان امام علی، سفالهای دوران آلبویه و به گفته باستانشناسان سفالهای دوره اشکانی و ساسانی پیدا شد و کارشناسان میراث فرهنگی و ایکوموس نسبت به این اقداماتِ بدون کاوشهای باستانشناسی واکنش صریح نشان دادند.
کاری کنیم که آیندگان از ما به نیکی یاد کنند
در همین پیوند یک کنشگر میراث فرهنگی که خواست نامش محفوظ بماند به ایرنا گفت: هر کدام از پیشنهادهای قطار شهری مزایا و معایبی دارد اما پیشنهاد شماره ۳، بدترین گزینه است. در سال ۹۷ میراث فرهنگی اصفهان با این گزینه که از کنار مسجد جامع میگذرد، موافقت کرده است؛ دفاع آنها این بوده که به دلیل یکسری گودبرداری ها و خاکبرداریها برای احداث زیرگذر میدان امام علی، حالا مترو می تواند از زیر آن رد شود اما بدی این گزینه این است که در حریم میراث جهانی مسجد عتیق قرار گرفته است و باید بازنگری شود.
این کنشگر میراث فرهنگی افزود: یکی از ضوابط حریم مسجد جامع عتیق اصفهان این است که عبور هرگونه وسیله نقلیه از کنار مسجد جامع نیازمند گرفتن مصوبه از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی است. هر کدام از گزینههای پیشنهادی، ایرادهای خودشان را دارند، گزینه ۳ به مسجد عتیق ، گزینه یک به جویباره و گزینه ۲ به امامزاده اسماعیل و شعیای نبی نزدیک میشود، اما گزینه شماره ۳ بدترین گزینه است. این تصمیم باید به شکلی گرفته می شد که بافت میراث جهانی را دور بزند.
در پیشنهاد عبور خط ۲مترو فاصله با مسجد عتیق در نظر گرفته نشده است
وی با اشاره به مغازههای برِ کوچه ای که به سمت گنبد تاجالملکِ مسجد جامع و مقبره علامه مجلسی میرود، گفت: مسجد جامع تا این کوچه و پشت این مغازهها ادامه دارد اما به دلیل وجود همین مغازهها که جلوی آن قرار گرفته است ، مسجد جامع در پشت آنها درک نمیشود. باید خط ۲مترو از این منطقه دور شود و با یک فاصله دورتری از مسجد ادامه پیدا کند.
این کنشگر میراث فرهنگی افزود: استدلال این بوده است که زمانی برای احداث زیر گذر و میدان امام علی گودبرداری کردهاند و حالا که کار به اینجا رسیده، مترو هم میتواند از این محدوده بگذرد اما فاصله با مسجد را در نظر نگرفتند!
راجع به قلب تاریخ اصفهان صحبت میکنیم!
علیرضا جعفریزند باستانشناس و نویسنده کتاب " اصفهان پیش از اسلام" در همین ارتباط با اشاره به گودبرداریهای زیرگذر میدان امام علی به خبرنگار ایرنا گفت: اشتباه بزرگی در آن زمان انجام گرفت که من از مخالفان سرسختش بودم؛ این اتفاق هم دنباله همان اشتباه قبلی است. ما در اطراف مسجد جامع،هر گوشه و هر کنارش، منتظر یک پدیده نهفته باستانی هستیم چرا که این منطقه قلب تاریخ اصفهان است.
به تعبیر این باستانشناس، منطقه اطراف مسجد عتیق اصفهان که در معرض تونل مترو قرار گرفته به دلیل آثار نهفته باستانی، منطقه خطر است و باید قبل از ایجاد تونل مترو کاوش باستانشناسی شود.
وی در همین ارتباط افزود: چندین بار گفتهام که خط ۲ مترو باید با دقت زیاد و کاوشهای باستان شناسی در بافت تاریخی اصفهان انجام شود؛ چون اصفهان کهن زیر اصفهان امروز است و بنابراین صد در صد و خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی هم نسبت به این مساله حساسیت دارد و امیدوارم که این موضوع را پیگیری کند و به نتیجه برساند.
جعفریزند در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در عمق ۳۰ متر لایههای باستانی وجود داشته باشد، گفت: تونل مترو، چه از زیرِ زیرگذر میدان امام علی بخواهد عبور کند و چه از کنارش، از هر قسمت که باشد، باید باستان شناسان در اینجا مستقر بشوند؛ اما نه باستانشناسی که فقط تشریفات باشد.
نویسنده کتاب "اصفهان پیش از اسلام" افزود:ممکن است ما زیر ۳۰ متر هم آثار داشته باشیم؛ اصفهان در این قسمت تاریخی که قلب شکلگیری این شهر است، به یک کاسه میماند. آب زایندهرود را اگر رها کنند در این کاسه جمع میشود. بنابراین شهری که چند هزار سال تاریخ دارد ، ما هیچ از چند و چونش خبر نداریم و نمی توانیم به جرات بگوییم که دیگر زیر ۳۰ متر خبری نیست.
ماجرای دروی سفالهای باستانی برای احیای یک میدان تاریخی!
استدلال جعفریزند اما این است که اصفهان پوشیده از لایههای رسوبی از دورانها و طغیانهای مختلف است و این شهر همیشه در معرض سیل بوده و بنابراین نمیتوانیم بگوییم که در عمق سی متر لایههای باستانی وجود ندارد.
جعفریزند افزود: باید نقشه تونل مترو را به میراث بیاورند و این نهاد با متخصصان و نه البته به شکل فرمایشی مشورت کند تا ببینیم تونل به طور دقیق از کجا میخواهد عبور کند.
به باور جعفریزند این قسمت از اصفهان از نظر باستانشناسی بسیار با اهمیت است و هریک سانتیمتر خاکبرداری آن باید با مطالعه انجام شود.
وی با گریز به گودبرداریها و خاکبرداریهای زیر گذر میدان امام علی، اهمیت کاوش باستانشناسی در این محدوده را یادآور شد و گفت: قدیمیترین سفالهایی که در گودبرداریهای زیرگذر میدان امام علی به دست آمده بود، مربوط به دوره اشکانی، ساسانی و دوران اسلامی بود. سفالهای سالم و نه خورده سفال که از دل خاکبرداری لودرها بیرون آمده بود.یعنی اگر کاوش باستان شناسی انجام شده بود، بود خدا میداند که چه چیزهایی پیدا می شد اما کاوشی وجود نداشت! و تنها یک نفر دانشجوی باستانشناسی از طرف میراث فرهنگی ناظر بود! شب تا صبح بیل مکانیکی و لودر کار می کرد و هر سفالی که بیرون می افتاد، جمع می کردند و به میراث میبردند.
از سویی اهمیت کاوشها و بررسیهای باستانشناسی محدوده جویباره و مسجد عتیق و از سوی دیگر ارتعاش و لرزشهای ناشی از عبور مترو در فاصله ۳۰ متری مسجد جامع عتیق و تاثیرات آن بر این بنای هزار ساله نگرانی کنشگران میراث فرهنگی را برانگیخته است. در همین ارتباط ایرنا نظر کارشناسان سازه و ژئوتکنیک را جویا شد تا ابعاد واضحتری از احتمال خطرپذیری این اقدام برای مسجد جامع عتیق اصفهان در اثر عبور مترو داشته باشد.
برای عبور مترو از کنار میراث جهانی اصفهان، مطالعات میدانی و آزمایشگاهی نیاز است
پیام اسدی متخصص سازه و دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان در همین ارتباط به ایرنا گفت که با توجه به اهمیت این بنای کهن که جزو میراث جهانی است، لزوم توجه به سازه بسیار اهمیت دارد و باید مطالعات کافی و کامل چه به صورت میدانی و چه به صورت آزمایشگاهی و چه به صورت عددی روی سازه انجام تا اطمینان حاصل شود که هیچ آسیبی به سازه چه در کوتاه مدت و چه در درازمدت نمی رسد.
در قرن ۲۱ هستیم، اگر کارها اصولی پیش برود جای نگرانی نیست
اما حمید هاشمالحسینی متخصص ژئوتکنیک و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نظر خوشبینانهتری نسبت به این موضوع دارد و معتقد است که در قرن ۲۱ میتوان این نگرانیها را مرتفع کرد اما خدا میداند که در عمل چه کسانی و چگونه کار خواهند کرد!
به باور وی اگر حفاری دستگاه تی بی ام با دقت انجام شود مشکلی ایجاد نخواهد شد: مترو از کنار مدرسه چهارباغ و سی و سه پل هم عبور کرد، مهم این است که در زمان بهرهبرداری تمهیداتی ببینند که ارتعاشات قطار در دراز مدت آسیبی به مسجد جامع نزند.
هاشم الحسینی در ادامه یادآور شد: اولین بار نیست که تی بی ام از کنار آثار تاریخی عبور می کند. تی بی ام پیشتر هم از کنار مدرسه چهارباغ و از ۳۶ متری سی و سه پل هم عبور کرد اما به طور رسمی، آسیبی که متوجه این آثار شده باشد، از سوی میراث فرهنگی اعلام نشده است.
وی افزود:ممکن است یک ساختمان روتین که به تعداد زیاد هم درست می کنند مثل متروپل آبادان، درست کار نشود و بریزد ولی اگر درست کار بشود هیچ ایرادی ایجاد نمی شود. باید در مورد عبور مترو از کنار مسجد جامع عتیق بررسیها و مطالعات انجام شود؛ اما اینکه چه کسی و چه کاری انجام شود، خدا میداند!
گزینهها روی میز پژوهشگاه و کارشناسان میراث فرهنگی
همچنین علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به ایرنا گفت که تاکنون مطالعهای در خصوص هیچ کدام از گزینههای پیشنهادی برای عبور خط ۲ مترو در این محدوده تاریخی اصفهان و از جوار مسجد جامع عتیق از سوی سازمان قطار شهری به میراث فرهنگی ارائه نشده است اما قرار است مستندات لازم و دیتایهای گزینههای پیشنهادی سازمان قطار شهری برای عبور این خط مترو به وزارتخانه میراث فرهنگی ارائه شود تا آنها ابعاد این موضوع را بررسی کنند.
وی افزود : درباره ابنیه تاریخی و لایههای باستان شناسی ،خودمان اهلیت پاسخگویی و بررسی داریم اما در خصوص اینکه در لایه پایانی، حرکت مترو و لرزش هایی که ایجاد می کند برای بنای ما خطرآفرین هست یا نه، نیاز به بررسی دارد.
وی افزود: به دوستان قطار شهری گفتهایم که باید اهل فن، کار کارشناسی انجام بدهند تا بتوانیم تصمیم بگیریم. این فناوری در بسیاری از کشورهای اروپایی هم هست؛ میتوان با جابه جایی و یا استحکام بخشی مناسب کار را انجام داد اما بایستی طرح به دست ما برسد.
ایزدی با بیان اینکه سه مسیر برای عبور خط ۲ مترو پیشنهاد داده شده که این پیشنهادها بدون دیتا هستند، افزود:یکی از این گزینهها عبور از زیرگذر میدان امام علی(ع) است. قطار شهری باید گزارشهای لازم را آماده کند تا در تهران بررسی و تصمیم گیری شود. اولویت ما حفظ آثار، به خصوص مسجد جامع عتیق، از شاخصه های معماری و یکی از آثار ثبت جهانی است که حفاظتش برای ما در اولای اقدامات قرار دارد.
ایزدی با بیان اینکه حتی حرکت اتوبوسها هم تبعاتی برای این آثار تاریخی در پی دارد، گفت: در خصوص معماری و باستان شناسی پاسخگو هستیم اما آنچه تخصصش را نداریم مثل بحث لرزشها و ارتعاشات ایجاد شده توسط مترو، باید اهل فن نظر بدهند و ما تابع نظر متخصصین هستیم.
پاسخ سازمان قطار شهری اصفهان به پرسش ایرنا
ایرنا کوشید تا با مقامات سازمان قطار شهری اصفهان گفتو گو کند؛ پاسخ مسوول روابط عمومی این سازمان چنین بود: قرار است به زودی نشستی با برخی خبرنگاران که در خصوص عبور مترو از کنار مسجد جامع درخواست مصاحبه دادهاند، داشته باشیم؛ شما را در جریان قرار خواهیم داد.
جویباره، هسته اولیه شکلگیری اصفهان است و از این رو آن را میراثدار تاریخ نهفته این شهر میدانند؛جایی که مسجد جامع عتیق در آنجا قرار گرفته است و گفته میشود بر بنیان یک آتشکده ساخته شده است. این مسجد که قدمتش به قرن دوم هجری بازمیگردد، مجموعه ای از معماری دوران سلجوقی، ایلخانی، مظفری، تیموری، صفوی و قاجار است که همین امر موجب شده آن را موزه معماری ایران بدانند. این مسجد در شمار ۵ مسجد باشکوه تاریخ معماری جهان است و در لیست آثار ثبت جهانی قرار دارد.
برچسبها گردشگری چهارباغ شهرداری اصفهان دانشگاه صنعتی اصفهان اصفهان میراث فرهنگی یونسکو امام علی ایران سی و سه پلمنبع: ایرنا
کلیدواژه: گردشگری چهارباغ شهرداری اصفهان گردشگری چهارباغ شهرداری اصفهان دانشگاه صنعتی اصفهان اصفهان میراث فرهنگی یونسکو امام علی ایران سی و سه پل زیرگذر میدان امام علی گزینه های پیشنهادی کنار مسجد جامع قطار شهری اصفهان سازمان قطار شهری همین ارتباط مسجد جامع عتیق باستان شناسان گزینه های پیش میراث فرهنگی باستان شناسی گودبرداری ها ایرنا گفت عبور مترو مترو از کنار عتیق اصفهان میراث جهانی گفته می شود مسجد عتیق تونل مترو انجام شود جعفری زند برای عبور خط ۲ مترو شکل گیری گزینه ها ۳۰ متر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۶۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بارسلونا؛ خواهرخواندهای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
بارسلونا، خواهرخوانده اسپانیایی اصفهان، با تلاشهای چند قرنی برای استقلال و حفظ هویت فرهنگی خود مشخص میشود. این شهر به واسطه اشتراکات معماری و تاریخی خود با اصفهان در ۲۴ دی ۱۳۷۸ به خواهرخواندگی اصفهان درآمد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منطقه بارسلونا توسط فنیقیها یا کارتاژنیها تأسیس شد که دارای پستهای تجاری در امتداد سواحل کاتالونیا بودند، با این حال تا زمان رومیان به یک مرکز با اهمیت واقعی تبدیل نشد. این شهر در قرن پنجم پایتخت امپراتوری ویزیگوتها شد و در طول سه قرن به نام بارسینونا شناخته میشد. در سال ۷۱۷ میلادی در قرن هشتم تحت سلطه مسلمانان مورها در آمد و به یک مرکز مذهبی مهم شد. سپس برای بیش از ۲۰۰ سال تحت حاکمیت مسلمانان بود.
بارسلونا از تسخیر مجدد توسط مسیحیان، به شهرستانی از امپراتوری کارولینژ و یکی از اقامتگاههای اصلی دربار تاج آراگون تبدیل شد. در اصل کنتهای بارسلونا در قرنهای دهم و یازدهم نفوذ خود را بر کاتالونیا تثبیت کردند و پس از اتحاد کاتالونیا و آراگون در سال ۱۱۳۷، بارسلونا به یک شهر تجاری بزرگ تبدیل شد. سالهای ۱۲۱۳ تا ۱۲۷۶ سالهای گسترش اقتصادی موفق شهر و بازپسگیری جزایر بالئاریک، والنسیا، منورکا و مایورکا از مورها بود. ساخت کلیسای جامع بارسلونا در سال ۱۳۴۷ آغاز شد و بیش از ۴۰۰ سال طول کشید و سال ۱۴۶۹ سال بازپسگیری گرانادا از مورها بود، با این حال نفوذ بارسلونا رو به کاهش گذاشت.
بارسلونا سپس توسط فرانکها اشغال شد و امپراتور چارلز کبیر آن را به پایتخت اسپانیا تبدیل کرد که بهعنوان خط دفاعی امپراتوری فرانک در برابر امپراتوری مورهای باقیمانده عمل میکرد. اعلام استقلال بارسلونا و خودمختاری آن توسط بورل دوم صورت گرفت و استقلال آن از پادشاهی فرانسه آغاز شد.
دوره پربار قرون وسطی موقعیت بارسلونا را بهعنوان مرکز اقتصادی و سیاسی مدیترانه غربی تثبیت کرد و محله گوتیک شهر شاهد شکوهی شد که بارسلونا از قرن سیزدهم تا پانزدهم از آن بهرهمند بود.
در فاصله ۱۶۴۰ تا ۱۶۵۹ کشاورزان و دروگرها دست به شورش زدند، چراکه در جریان درگیریهای اسپانیا و فرانسه طی جنگ سیساله در کاتالونیا، کاتالانها مجبور به تأمین بار نیروهای اسپانیایی مستقر بودند. پس از این جنگ درگیری با پادشاه اسپانیا به طول انجامید و در بیستوششم ژانویه ۱۶۴۱، محاصرهکنندگان کاستیلی در نبرد مونتژوئیک شکست خوردند. پس از آن لوئی سیزدهم فرانسه بهعنوان کنت بارسلونا و فرمانروای کل کاتالونیا معرفی شد و در معاهده پیرنه، فرانسه از شهرستان کاتالونیا صرفنظر کرد، اما روسیلیون در جنوب فرانسه امروزی، به دست فرانسویها افتاد و از کاتالونیا جدا شد.
بارسلونا از قرن پانزدهم تا هجدهم در حالی که برای حفظ استقلال اقتصادی و سیاسی خود تلاش میکرد، وارد دوره افول شد. در فاصله ۱۷۰۱ تا ۱۷۱۴ جنگ جانشینی اسپانیا رخ داد که در آن کاتالانها از هابسبورگ ها حمایت کردند و در نهایت یازدهم سپتامبر ۱۷۱۴، شهر به دست نیروهای بوربن افتاد، حقوق و امتیازات کاتالونیا و کاتالانها سرکوب شد و کاتالونیا خودگردانی و بسیاری از حقوق ویژه خود را از دست داد. در سالهای ۱۸۰۸ تا ۱۸۱۴ نیز سربازان ناپلئون بخشهای زیادی از شهر را در طول جنگ استقلال اسپانیا نابود کردند.
دوره بهبود فرهنگی بارسلونا در اواسط قرن نوزدهم و با ورود و توسعه صنعت نساجی آغاز و کاتالانی دوباره بهعنوان یک زبان ادبی برجسته در شهر برجسته شد. در اواسط قرن نوزدهم بارسلونا مهمترین شهر صنعتی اسپانیا شد.
کاتالونیا در سال ۱۹۳۲ به وضعیت خودمختاری رسید، اما جنگ داخلی اسپانیا در سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ به خودمختاری آن پایان داد. در پایاناین سال شیوه زندگی و زبان کاتالان سرکوب شد. بارسلونا در قرن بیستم شاهد آغاز نوسازی گسترده شهری بود و صاحب میراثی شد که به نقاط دیدنی جهان تبدیل شدند. با این حال آزادیهای بهدست آمده در این دوره در طول جنگ داخلی سال ۱۹۳۶ و دیکتاتوری متعاقب آن به شدت محدود شد.
در یازدهم سپتامبر ۱۹۷۷، سالگرد شکست در جنگ جانشینی ۱۷۱۴ و بهدنبال آن، از دست دادن استقلال منطقه در بارکلئونا برگزار شد که بزرگترین تظاهرات اروپا تا آن زمان محسوب میشد. با احیای دموکراسی در سال ۱۹۷۸، جامعه بارسلونا قدرت اقتصادی خود را بازیافت و زبان کاتالانی بار دیگر احیا شد. در نهایت در سال ۱۹۷۹ کاتالونیا بار دیگر یک منطقه خودمختار شد.
اسپانیا در سال ۱۹۸۶ وارد اتحادیه اروپا شد و بارسلونا را بهعنوان محل برگزاری بازیهای المپیک تابستانی در سال ۱۹۹۲ معرفی کرد. این اقدام به توسعه شهری مثبت و مشهودی منجر شد. میزبانی این شهر از بازیهای المپیک ۱۹۹۲ به بارسلونا انگیزه تازهای بخشید و موقعیت آن را بهعنوان یک کلانشهر بزرگ بار دیگر تأیید کرد.
مناطق صنعتی بارسلونا در سال ۲۰۰۴ بازپسگیری شد تا به مناطق مسکونی تبدیل شود. گاوبازی نیز در سال ۲۰۰۴ در بارسلونا ممنوع شد، اما شهر هر یکشنبه ساعت ۱۹:۰۰ شاهد برگزاری این نمایش وحشتناک در میدان گاوبازی بود. پس از آن در بیستوهشتم جولای ۲۰۱۰ گاوبازی سنتی اسپانیایی در کاتالونیا بهطور کامل ممنوع و تنها میدان گاوبازی بارسلونا بسته شد. پارلمان کاتالونیا این ممنوعیت را از سال ۲۰۱۲ تصویب کرد.
اقتصاد بارسلونابارسلونا اقتصاد متنوعی ندارد، اما در دشتهای شمالی کوهستانی آن، زغالسنگ معدنی و سیمان استخراج میشود. بارسلونا یکی از تولیدکنندگان پیشرو در این زمینه در اسپانیا است. در دره کاردونای آن نمک از زمان رومیان مورد بهرهبرداری و ذخایر مهم پتاس (که در سال ۱۹۱۲ کشف شد) در نزدیکی سوریا وجود دارد. دشتهای حاصلخیز ویک و بارسلونا، همچنین منطقه اطراف ویلافرانکا در جنوب آن محل کاشت انگور است و غلات در سراسر بخش مرکزی شهر کشت میشوند. گردشگری به دلیل آبوهوای معتدل، سواحل مدیترانهای و مکانهای فرهنگی، یک فعالیت اقتصادی برجسته بهشمار میرود.
بارسلونا همچنین یکی از مراکز تولیدی برتر اسپانیا است و شهر بارسلونا بندر اصلی آن است. این شهر بیش از سهچهارم تولیدات نساجی، کاغذ و پلاستیک و بخش بالایی از تولیدات صنایع شیمیایی، خودروسازی و مهندسی را برعهده دارد. بارسلونا همچنین از منابع برقآبی پیرنه و موقعیت استراتژیک خود بهترین استفاده را کرده است.
برترین مکانهای تاریخی بارسلونابارسلونا قرنها تاریخ را پشت سر دارد که مکانهای شگفتانگیز زیادی برای آن به ارمغان آورده است. این شهر به خاطر معماری چشمگیر و عجیبش در دنیا شناخته شده است.
ساگرادا فامیلیاساگرادا فامیلیا یک شگفتی معماری و از شاهکارهای آنتونین گائودی، همچنین یکی از معروفترین کلیساهای جامع جهان است. این کلیسا از سال ۱۸۸۲ در دست ساخت بوده است و در واقع تا سال ۲۰۲۶ کامل نخواهد شد. ساگرادا فامیلیا از نظر معماری به عنوان شگفتی شناخته میشود.
طاق پیروزیطاق پیروزی یک ساختار غولپیکر است که بهعنوان دروازه اصلی شهر عمل میکرده و در سال ۱۸۸۸ برای نمایشگاه جهانی بارسلونا به سبک نئو-مودجار ساخته شده است. این شگفتی معماری در انتهای پارک سیوتادلا قرار دارد و بهعنوان یک پناهگاه سرسبز در شهر عمل میکند.
پارک گوئلپارک گوئل از میراث جهانی یونسکو و یکی دیگر از آثار معروف گائودی، یک مکان عالی برای تماشای یک روز آفتابی است که در بارسلونا زیادی تجربه میشود. این پارک که برای رسیدن به آن یک پیادهروی ۹۰۰ متری در سربالایی نیاز دارد، بیشتر به عنوان یک باغ در دامنه تپه است که در حومه بارسلونا قرار دارد. گائودی این بنا را طوری طراحی کرد که اکنون به عنوان نماد بارسلونا شناخته میشود.
باری گوتیکوباری گوتیکو یا محله گوتیک، منطقه ویژه بارسلونا است و خیابانهای باریک و معماری زیبای آن احساس سفر در گذشته را القا میکند. این محله خانه بعضی از حفظشدهترین معماریهای قرون وسطایی در اروپا است و اماکن زیادی برای کاوش در آن وجود دارد، تا آنجا که بهراحتی میتوان یک روز کامل را در آن سپری کرد، نقاط پنهان آن تماشا کرد و داستانهای بینظیری را درباره آنها شنید.
لاس رامبلالاس رامبلا یکی از معروفترین خیابانهای شهر است، در میدان کاتالونیا قرار دارد و به بنای یادبود کلمبوس در بندرگاه بندر ول ختم میشود. در این خیابان اماکن زیادی برای دیدن و اقدامات بسیاری برای انجام دادن وجود دارد. بنای یادبود کلمبوس و بازار لا بوکریا جاذبه اصلی آن محسوب میشود و خیابان دارای کافهها و رستورانهای شگفتانگیزی است که در واقع با هدف پیادهراه سازی ایجاد شده است.
پوبله اسپانیولپوبله اسپانیول یا دهکده اسپانیایی مکانی عالی برای گذراندن یک روز در بارسلونا است که برای نمایشگاه جهانی ۱۹۲۹ ساخته شد و فضایی برای نمایش بهترین معماری اسپانیایی بود. هر خیابان این دهکده نشاندهنده مناطق مختلف اسپانیا و سبکهای مختلف معماری آنها است. فروشگاههای زیادی برای خرید اقلام از تمام مناطق مختلف اسپانیا در این دهکده وجود دارد و دهها صنعتگر و هنرمند در آن کار میکنند و اشیایی مانند سرامیک، منسوجات و جواهرات، همچنین غذاهایی از نان، روغن، پنیر و گوشت شگفتانگیزی و لذیذ را میفروشند.
اکسامپلاکسامپل یکی از نمادینترین مناطق بارسلونا و چیدمان شبکهمانند آن چشمگیر است. این منطقه امروزه متفاوت از گذشته و دارای طیف متنوعی از رستورانها، مراکز خرید و تفریحات شبانه است. هنگامی که انقلاب صنعتی به بارسلونا آمد، جمعیت آن بسیار افزایش داشت. شهرنشینان به روستاهای مجاور سرازیر شدند و شرایط زندگی غیربهداشتی بود. برای مقابله با این موضوع، دولت یک مسابقه عمومی برای کمک به حل مشکل راهاندازی کرد که برنده این رقابت بارسلونا را به آنچه امروز است تبدیل کرد. قدمت بسیاری از خانههای اکسامپل به قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بازمیگردد و مکانی بسیار زیبا برای گردش است.
بیمارستان سنتپائولبیمارستان سنتپائول در اوایل دهه ۱۹۹۰ ساخته و توسط گائودی طراحی شده است. این بنا به دلیل نمای سنگی زیبای تراشیده شده که بزرگترین مجسمه انتزاعی در جهان است، لقب «معدن سنگ» را به خود اختصاص داده است. این بیمارستان در سال ۱۴۰۱ تأسیس شد و نمای یک بیمارستان در دهه ۱۹۲۰ را به نمایش میگذارد. این ساختمان تا سال ۲۰۰۹ بهعنوان یک بیمارستان استفاده میشد، اما اکنون به یک مدرسه هنری و کتابخانه ملی کاتالونیا تبدیل شده است.
کد خبر 748228